تجهيز المعدات لترتيب السلبيات .. عمل الطباعة الموسعة .. صنع الطباعة

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • تجهيز المعدات لترتيب السلبيات .. عمل الطباعة الموسعة .. صنع الطباعة

    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    صنع الطباعة ..
    عمل الطباعة الموسعة ..
    تجهيز المعدات لترتيب السلبيات ..

    GETTING THE EQUIPMENT READY

    Before you start , your first job is to lay things out in exactly the right place so you can find everything in the dark without fumbling . Five minutes spent getting everything in order permits you to concentrate your attention on making the prints . The resulting prints will show the difference .

    Be sure you are well supplied with towels . A wet towel is useless for drying purposes , since chemicals not removed from the fingers will react on the next sheet of paper handled , and may result in a perfect set of fingerprints on your prize picture .

    Place your developer , stop bath , and fixing - solution trays side - by - side , with an inch or two between them . First , set out the fixing and stop bath trays . Pour the working solutions into these two trays , and then set out the third tray and pour your developer . Setting out you developer tray last will help you avoid splashing hypo into formula for paper should preferably not be of the quick - fix type frequently used for film . Slow types should be used for fixing prints . If you use the slower , regular hypo fixer for both film and paper , it is best not to use the same solutions for both operations .

    Both stop bath and fixer may be bought ready mixed . You can prepare your own stop bath , however , by adding 1½ ounces of 28 % acetic acid to a quart of water . The proportion of acid to water is not at all critical - anything from 1 to 1½ ounces works equally well - so you need not be too concerned if you do not have an accurate graduate for such small quantities .

    Use the developer recommended for the enlarging paper you are using . Each package of paper contains a condensed instruction sheet giving developer information . If the instruction sheet is missing , or if your dealer does not carry the recommended developer , any standard paper developer is usually satisfactory .

    Be sure the packages of enlarging paper are placed within easy reach so you can find the correct grade without difficulty in the dim darkroom light . Keep a pair of print trimmer handy for cutting test strips . Never tear a test strip from a full sheet of paper . Doing so will let loose a lot of paper lint . Some of is sure to be drawn to the enlarger by the air currents set up by the hot lamp and will land on the negative . Such lint particles will be enlarged and will show up very prominently . Spotting them out represents a lot of unnecessary work , not to mention the possibility that the work will show .

    If you recently mixed solutions on your darkroom bench , wipe it off carefully so you don't pick up chemical dust on your fingers and carry it onto the paper . Give your enlarger a thorough going over to make sure that it is in good working order and absolutely free of dust . Dust the lens lightly with a soft camel - hair brush , or better yet , use a rubber ear syringe to blow dust and lint from the surface of the lens .

    If your darkroom is inclined to be damp - and many darkrooms are - clean both the condenser and enlarging lenses occasionally with a piece of lens tissue or well - laundered handkerchief that is free from lint . A lens kept in a damp room for any length of time accumulates a thin film of dirt . This dirt may not be apparent at a casual glance . If not removed , however , it can lower the contrast of your prints quite a bit . It also reduces sharpness , particularly with large blow - ups .

    ARRANGING THE NEGATIVES

    After selecting the negatives you want to enlarge , arrange them in order of contrast ( see Figure 19 ) . Start with normal contrast , then assemble the soft negatives , and finally add the contrasty negatives . This procedure makes it unnecessary for you to keep changing from one paper to another and back again . Next , decide just what part of the negative you want to enlarge . You may have too much uninteresting foreground , or a telephone pole off to one side that you want to cut off , or you may find you simply couldn't get close enough to the subject . The advantage of printing by projection is that you can eliminate all such unnecessary and distracting material . You can then enlarge only that part of the negative that means something .

    The only good way to decide which portion of any negative you want to enlarge is to see a proof print of the entire negative . Don't try to guess the cropping by looking at the projected negative on the enlarging easel . The reversal of light values will confuse you and may affect your judgment .

    Figure 19 Negative to be printed is selected from file and examined for contrast to determine which grade of paper to use .

    A pair of L - shaped pieces of white cardboard - you can cut them from an ordinary print mount - is a valuable aid in cropping . Use these L's as an adjustable frame to determine the exact cropping which will fit the picture best . ( Figure 20 ) When you have your picture framed just as you want it , use a soft lead pencil to mark it off on the print . You are now ready for the actual work of making the enlargement .

    اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد ١٦-٠٨-٢٠٢٣ ١٤.٢٠ (2).jpg 
مشاهدات:	5 
الحجم:	152.7 كيلوبايت 
الهوية:	147453 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد ١٦-٠٨-٢٠٢٣ ١٤.٢٣.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	158.6 كيلوبايت 
الهوية:	147454 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد ١٦-٠٨-٢٠٢٣ ١٤.٢٣(2).jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	102.1 كيلوبايت 
الهوية:	147455 اضغط على الصورة لعرض أكبر. 

الإسم:	مستند جديد ١٦-٠٨-٢٠٢٣ ١٤.٢٧_1.jpg 
مشاهدات:	1 
الحجم:	83.5 كيلوبايت 
الهوية:	147456

  • #2
    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    صنع الطباعة ..
    عمل الطباعة الموسعة ..
    تجهيز المعدات لترتيب السلبيات ..

    الحصول على المعدات جاهزة

    قبل أن تبدأ ، تتمثل مهمتك الأولى في وضع الأشياء في المكان المناسب تمامًا حتى تتمكن من العثور على كل شيء في الظلام دون التحسس. إن قضاء خمس دقائق في الحصول على كل شيء بالترتيب يسمح لك بتركيز انتباهك على عمل المطبوعات. ستظهر المطبوعات الناتجة الفرق.

    تأكد من تزويدك بالمناشف جيدًا. المنشفة المبللة غير مجدية لأغراض التجفيف ، لأن المواد الكيميائية التي لم يتم إزالتها من الأصابع ستتفاعل مع الورقة التالية من الورق ، وقد ينتج عنها مجموعة مثالية من بصمات الأصابع على صورة الجائزة الخاصة بك.

    ضع المطور الخاص بك ، وتوقف عن الاستحمام ، وقم بتثبيت صواني المحلول جنبًا إلى جنب ، بمسافة بوصة أو اثنتين بينهما. أولاً ، ضع التثبيت وإيقاف صواني الحمام. صب محاليل العمل في هذين الدرجين ، ثم ضع الدرج الثالث واسكب المطور الخاص بك. سيساعدك إعداد علبة المطور في النهاية على تجنب تناثر hypo في صيغة الورق ، ويفضل ألا يكون من نوع الإصلاح السريع المستخدم بشكل متكرر للفيلم. يجب استخدام الأنواع البطيئة لتثبيت المطبوعات. إذا كنت تستخدم أداة التثبيت البطيئة المنتظمة للفيلم والورق ، فمن الأفضل عدم استخدام نفس الحلول لكلتا العمليتين.

    يمكن شراء كل من حمام التوقف والمثبت جاهزًا للخلط. يمكنك تحضير حمام التوقف الخاص بك عن طريق إضافة 1½2 أونصة من 28٪ حمض أسيتيك إلى ربع لتر من الماء. نسبة الحمض إلى الماء ليست حرجة على الإطلاق - أي شيء من 1 إلى 1 أونصة يعمل بشكل جيد - لذلك لا داعي للقلق إذا لم يكن لديك خريج دقيق لمثل هذه الكميات الصغيرة.

    استخدم المطور الموصى به للورق المكبر الذي تستخدمه. تحتوي كل حزمة من الورق على ورقة تعليمات مكثفة تقدم معلومات عن المطور. إذا كانت ورقة التعليمات مفقودة ، أو إذا كان الموزع الخاص بك لا يحمل المطور الموصى به ، فعادة ما يكون أي مطور ورق قياسي مرضيًا.

    تأكد من وضع عبوات الورق المكبرة في متناول اليد حتى تتمكن من العثور على الدرجة الصحيحة دون صعوبة في ضوء الغرفة المظلمة الخافتة. احتفظ بزوج من أداة تشذيب الطباعة في متناول يديك لقص شرائط الاختبار. لا تمزق أبدًا شريط اختبار من ورقة كاملة. سيؤدي القيام بذلك إلى فقدان الكثير من الوبر الورقي. من المؤكد أن ينجذب البعض إلى المكبر بواسطة تيارات الهواء التي أنشأها المصباح الساخن وستهبط على الجانب السلبي. سيتم تكبير جزيئات الوبر هذه وستظهر بشكل بارز جدًا. يمثل اكتشافهم الكثير من العمل غير الضروري ، ناهيك عن احتمال ظهور العمل.

    إذا قمت مؤخرًا بخلط المحاليل على مقعد الغرفة المظلمة ، امسحها بعناية حتى لا تلتقط الغبار الكيميائي على أصابعك وتحمله على الورق. امنح المكبر الخاص بك فحصًا شاملاً للتأكد من أنه يعمل بشكل جيد وخالٍ تمامًا من الغبار. قم بغسل العدسة برفق باستخدام فرشاة شعر الجمل الناعمة ، أو الأفضل من ذلك ، استخدم حقنة أذن مطاطية لتفجير الغبار والوبر من سطح العدسة.

    إذا كانت غرفتك المظلمة تميل إلى أن تكون رطبة - والعديد من الغرف المظلمة - نظف كل من المكثف والعدسات المكبرة أحيانًا بقطعة من منديل العدسة أو منديل مغسول جيدًا وخالي من الوبر. العدسة المحفوظة في غرفة رطبة لأي فترة زمنية تتراكم فيها طبقة رقيقة من الأوساخ. قد لا تظهر هذه الأوساخ في لمح البصر. ومع ذلك ، إذا لم تتم إزالته ، فيمكنه تقليل تباين المطبوعات قليلاً. كما أنه يقلل الحدة ، لا سيما مع عمليات النفخ الكبيرة.

    ترتيب السلبيين

    بعد تحديد السلبيات التي تريد تكبيرها ، رتبها حسب ترتيب التباين (انظر الشكل 19). ابدأ بالتباين العادي ، ثم اجمع السلبيات الناعمة ، وأخيرًا أضف السلبيات المتباينة. يجعل هذا الإجراء من غير الضروري بالنسبة لك الاستمرار في التغيير من ورقة إلى أخرى والعودة مرة أخرى. بعد ذلك ، حدد الجزء السلبي الذي تريد تكبيره. قد يكون لديك الكثير من المقدمة غير المثيرة للاهتمام ، أو عمود هاتف على جانب واحد تريد قطعه ، أو قد تجد أنك ببساطة لا تستطيع الاقتراب بما يكفي من الموضوع. تتمثل ميزة الطباعة عن طريق الإسقاط في أنه يمكنك التخلص من كل هذه المواد غير الضرورية والمشتتة للانتباه. يمكنك بعد ذلك تكبير هذا الجزء فقط من الجزء السلبي الذي يعني شيئًا ما.

    الطريقة الوحيدة الجيدة لتحديد الجزء الذي تريد تكبيره من أي جزء سلبي هو رؤية طباعة تجريبية للسالب بالكامل. لا تحاول تخمين الاقتصاص من خلال النظر إلى الصورة السلبية المتوقعة على الحامل الموسع. سيؤدي عكس قيم الضوء إلى إرباكك وقد يؤثر على حكمك.

    الشكل 19 يتم تحديد السلبية المراد طباعتها من الملف وفحص التباين لتحديد درجة الورق التي يجب استخدامها.

    زوج من قطع الكرتون الأبيض على شكل حرف L - يمكنك قصها من حامل طباعة عادي - هو أداة مساعدة قيّمة في القص. استخدم هذه L كإطار قابل للتعديل لتحديد الاقتصاص الدقيق الذي يناسب الصورة بشكل أفضل. (الشكل 20) عندما تكون صورتك مؤطرة كما تريدها ، استخدم قلم رصاص ناعم لتمييزها على الطباعة. أنت الآن جاهز للعمل الفعلي لإجراء التوسيع.

    تعليق

    يعمل...
    X