انواع اللقطات ..التصويرالفوتوغرافي الأساسي للصور المتحركة ..التصويرالفوتوغرافي الحديث

تقليص
X
 
  • تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

  • انواع اللقطات ..التصويرالفوتوغرافي الأساسي للصور المتحركة ..التصويرالفوتوغرافي الحديث

    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    التصوير الفوتوغرافي الأساسي للصور المتحركة
    انواع اللقطات

    TYPES OF SHOTS

    Motion pictures consist of hundreds of indi vidual shots which make up the scenes . The length of each scene depends upon the action being filmed and the tempo of the plot . Shots must be taken from various angles and distances to provide the visual variety needed to keep the audience interested . The most common shots used are :

    Long Shot . Includes much area around the subject and the camera is usually a distance away .

    Medium Shot . A shot midway between a long shot and a close - up .

    Close - up . Includes only the subject . If the subject is a person , only head and shoulders are included .

    Insert . An extreme close - up usually of a hand or inanimate object .

    1. Long shot is also called the establishing shot or master scene .
    2. Medium long shot .
    3. Medium shot
    4. Close - up
    5. Insert or cut away
    6. Extreme close - up
    7.Point - of - view action shows from subject's viewpoint .
    8. Close - up
    9. Medium shot
    10. Close - up
    11. Medium shot
    12. Close - up
    13. Medium shot
    14. Close - up
    15. Medium shot
    16. Long shot or re - establish ing shot

    Other scenes which may be encountered call for a medium long shot , which would be halfway between a long and medium shot , and a medium close - up which , as the name implies , would be midway between a medium shot and a close - up . An extreme close - up of a person would be only the face area of the person's head .

    These terms are relative to the subject being filmed . A close - up of a building would be a long close shot of a person entering or coming out of the same building . .

    In this series of shots , the subject is the mailman and the mail he is delivering , and the types of shots are relative to the mailman and the mail . Other special types of shots are illustrated on pages 18 and 19 .

    In joining scenes 2 and 3 from the preceding sequence , a close inspection shows that the action does not match . exactly . A bridging shot , as shown below , can be placed between scenes 2 and 3 to smooth the transition from MLS to MS . A shot of the mail cart wheels turning could also be used .

    Head - on shot
    The head - on shot can be used in place of a fade - out . The subject should continue walking toward the camera until his body actually touches the lens shade . The gradual approach will gradually lessen the light and thus effect a fade - out .

    The tail - away shot can replace a fade - in . The subject should be in contact with the camera lens , with camera running the subject should walk away .
    These two shots can also act as transition shots to get the subject from one area to another area .

    Medium shot B will cut smoothly with Medium long shot A. A close inspection of Medium shot C will show the subject's posi tion is different from his position in the MLS , and thus would not cut smoothly .

    Many times the action of the subject may be hidden from the audience in a medium shot . The POV shot remedies this by showing the action from the subject's viewpoint or his point of view . The scenes at the left are from the preceding sequence and are the mailman's POV of the house address and of the letter .
    An alternative to the POV would be an over - the shoulder shot , as shown above .

    اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ٣١-٠٧-٢٠٢٣ ١٧.٠٦_1.jpg  مشاهدات:	1  الحجم:	117.6 كيلوبايت  الهوية:	140201 اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ٣١-٠٧-٢٠٢٣ ١٧.٠٧_1.jpg  مشاهدات:	1  الحجم:	109.6 كيلوبايت  الهوية:	140202 اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ٣١-٠٧-٢٠٢٣ ١٧.٠٨_1.jpg  مشاهدات:	1  الحجم:	95.0 كيلوبايت  الهوية:	140203 اضغط على الصورة لعرض أكبر.   الإسم:	مستند جديد ٣١-٠٧-٢٠٢٣ ١٧.٠٩_1.jpg  مشاهدات:	1  الحجم:	84.1 كيلوبايت  الهوية:	140204
    التعديل الأخير تم بواسطة Ali Abbass; الساعة 08-03-2023, 01:51 PM.

  • #2
    التصوير الفوتوغرافي الحديث
    التصوير الفوتوغرافي الأساسي للصور المتحركة
    انواع اللقطات

    أنواع اللقطات

    تتكون الصور المتحركة من مئات اللقطات الفردية التي تشكل المشاهد. يعتمد طول كل مشهد على الحركة التي يتم تصويرها ووتيرة الحبكة. يجب أن تؤخذ اللقطات من زوايا ومسافات مختلفة لتوفير التنوع البصري اللازم لإبقاء الجمهور مهتمًا. أكثر اللقطات شيوعًا هي:

    ضربة طويلة . يتضمن مساحة كبيرة حول الهدف وتكون الكاميرا عادةً على بعد مسافة.

    لقطة متوسطة . لقطة في منتصف الطريق بين تسديدة بعيدة ولقطة مقرّبة.

    عن قرب . يشمل الموضوع فقط. إذا كان الموضوع شخصًا ، فسيتم تضمين الرأس والكتفين فقط.

    إدراج . لقطة مقربة شديدة ليد أو شيء غير حي.

    1. يطلق على اللقطة الطويلة أيضًا اللقطة التأسيسية أو المشهد الرئيسي.
    2. تسديدة متوسطة طويلة.
    3. تسديدة متوسطة
    4. عن قرب
    5. أدخل أو قص بعيدا
    6. التقريب الشديد
    7- عروض عمل نقطة العرض من وجهة نظر الموضوع.
    8. عن قرب
    9. تسديدة متوسطة
    10. عن قرب
    11. تسديدة متوسطة
    12. عن قرب
    13. لقطة متوسطة
    14. عن قرب
    15. لقطة متوسطة
    16. تسديدة طويلة أو إعادة إطلاق النار

    المشاهد الأخرى التي يمكن مواجهتها تتطلب لقطة متوسطة الطول ، والتي ستكون في منتصف الطريق بين لقطة طويلة ومتوسطة ، وقريبة متوسطة ، كما يوحي الاسم ، ستكون في منتصف المسافة بين لقطة متوسطة ولقطة مقرّبة. إن اللقطة المقربة جدًا للشخص ستكون فقط منطقة وجه رأس الشخص.

    هذه المصطلحات متعلقة بالموضوع الذي يتم تصويره. يمكن أن تكون اللقطة المقربة للمبنى عبارة عن لقطة قريبة طويلة لشخص يدخل أو يخرج من نفس المبنى. .

    في هذه السلسلة من اللقطات ، يكون الموضوع هو ساعي البريد والبريد الذي يسلمه ، وأنواع اللقطات مرتبطة بساعي البريد والبريد. هناك أنواع خاصة أخرى من اللقطات موضحة في الصفحتين 18 و 19.

    عند الانضمام إلى المشاهد 2 و 3 من التسلسل السابق ، يظهر الفحص الدقيق أن الإجراء غير متطابق. بالضبط . يمكن وضع لقطة جسر ، كما هو موضح أدناه ، بين المشاهد 2 و 3 لتسهيل الانتقال من mls إلى ms. يمكن أيضًا استخدام لقطة لعجلات عربة البريد التي تدور.

    وجها لوجه
    يمكن استخدام اللقطة الرأسية بدلاً من التلاشي. يجب أن يستمر الموضوع في السير نحو الكاميرا حتى يلامس جسده غطاء العدسة فعليًا. سيقلل النهج التدريجي الضوء تدريجياً وبالتالي يؤثر على التلاشي.

    يمكن أن تحل لقطة الذيل بعيدًا محل التلاشي. يجب أن يكون الموضوع ملامسًا لعدسة الكاميرا ، مع تشغيل الكاميرا ، يجب أن يبتعد الموضوع.
    يمكن أن تكون هاتان اللقطتان أيضًا بمثابة لقطات انتقالية لنقل الهدف من منطقة إلى منطقة أخرى.

    سيتم قطع اللقطة المتوسطة b بسلاسة مع لقطة متوسطة طويلة a. سيظهر الفحص الدقيق للقطة المتوسطة c أن موضع الهدف يختلف عن موضعه في mls ، وبالتالي لن يتم قطعه بسلاسة.

    في كثير من الأحيان ، قد يتم إخفاء حركة الموضوع عن الجمهور في لقطة متوسطة. تعالج لقطة pov هذا من خلال إظهار الإجراء من وجهة نظر الموضوع أو وجهة نظره. المشاهد الموجودة على اليسار مأخوذة من التسلسل السابق وهي وجهة نظر ساعي البريد لعنوان المنزل والرسالة.
    قد يكون البديل عن pov هو لقطة فوق الكتف ، كما هو موضح أعلاه.

    تعليق

    يعمل...
    X